lauantai 22. lokakuuta 2011

Ahdasmielisyyttäkö

Ajoittain sitä miettii miksi kummassa on jonkun ystävä vaikka mitään yhteistä asiaa ei tunnu olevan. Ehkä minä tunnen velvollisuudekseni saada hänen silmänsä avattua maailmalle ja ymmärtämään että meitä on moneen lähtöön ja saadakseen kunnioitusta on myös kunnioitettava muiden ihmisten tapoja.

Joskus aiemmin tein postauksen, joka käsitteli ainakin osittain "Minä, minä, minä"-syndroomaa, joka tuntuu vaivaavan nykymaailmaa. Tämä tuntuu vaivaavan ystäväänikin ajoittain. Kaikkien pitäisi tehdä hänen ehtojen mukaan ja jos muuta yrittävät, ovat he täysiä idiootteja. Kun taas hänellä itsellään on oikeus rikkoa täysin samat ehdot ongelmitta.

Olen elänyt niin pitkään kansainvälisessä ympäristössä etten enää millaista oli elää ympäristössä, jossa on vain suomalaisia. Olinko minäkin silloin ystäväni kaltainen? Ei, en usko. Sillä minä halusin ja haluan matkustaa ja paljon. Ystäväni taas on tyytyväinen punaiseen mökkiinsä. Minä haluan oppia puhumaan eri kieliä. Ystäväni... no helpompaa olisi, jos muut opettelisivat suomen kielen. Minä haluan oppia eri kulttuureja. Ystäväni mielestä kulttuurit ja niihin liittyvät rajoitukset ovat hällä väliä, jos kasvissyöjä-hindu tulee hänen luokseen kylään niin sehän syö aivan satavarmasti lehmästä tehtyä lihakeittoa (sama koskee myös suomalaista vegaania).

Niin kauan kun juttelemme vain ylimaallisia suomalaisuuteen liittyvistä asioista ei mitään ongelmaa ole. Mutta jos siirtyy vieraisiin kulttuureihin, alkaa mielessäni kiehua hiljaa.
Luulen että ei mene enää kauankaan kun avaan suuni ja mainitsen hänelle melko suoraan hänen asenteestaan. Rauhallinen keskustelu kun ei tunnu oikein menevän kaaliin. En haluaisi myöskään loukata häntä, mutta kauanko jaksan sitä että hän loukkaa minua ja kaikkia eri kulttuureista kotoisin olevia ystäviäni aina puhuessaan?
Ehkä hänen pitäisi viettää aikaansa enemmän ulkomaalaisten seurassa. Siis sellaisten, jotka tietenkin puhuvat suomea.

Toivon todella että hänen silmänsä aukeavat iän myötä näkemään kaikki maailman värit, eikä vain sini-valkoista.

1 kommentti:

Päivi, Lankakomero kirjoitti...

Hyvä kirjoitus. Itselläni on aivan samanlaisia kokemuksia kuin sinullakin. Kyllä monesti hävettää suomalaisten käytös ulkomaalaisia kohtaan.