maanantai 26. marraskuuta 2012

PayPal sucks!

Luulin että olin kirjoittanut tästä aiheesta jo, mutta en löytänyt mistään mitään merkintää.

Viime vuoden lopulla naureskelin uutiselle, jossa väitettiin PayPalin käskeneen ostajan tuhoamaan arvokkaan viulun vain sen vuoksi että ostaja epäili sen olevan väärennetty. Luulisi että PayPal olisi käskenyt käyttää viulua ensin jonkin asiantuntijan arvioitavana ennen lopullista määräystään. Mutta se mitä minulle tapahtui PayPalin toimesta alkuvuonna, alkoi laittamaan minut uskomaan aivan kaikki jutut PayPalista. Ja Regretsyn aiheeseen liittyvän postauksen kommentit lisäävät vain inhoani PayPalia kohtaan.

Alkuvuodesta myin jollekin ulkomaalaiselle tavaran. Hän lähetti minulle rahat PayPaliin ja sanoin vieväni tavaran postiin heti aamusta.
Aamulla sain sähköpostiini hämärän viestin PayPalista.

"An unauthorized account activity claim was recently filed against the following transaction... *Tietoja rahansiirrosta* ...We need additional information from you within the next 7 days. Please log in to your PayPal account and go to the Resolution Center to see the details of this case. There, you can enter any information regarding this case that will help us fight the reversal on your behalf."

 Ei muuta kuin PayPaliin tuijottamaan mistä ihmeestä oli oikein kyse. Ostaja syytti minua petoksesta?!? Yritin ottaa yhteyttä ostajaan, mutta en saanut häneen enää yhteyttä. Seuraavana päivänä sain PayPalista uutta viestiä.

"Thanks for your quick response about the following transaction:.. *Tietoja rahansiirrosta* We completed our review of this case. Please log in to your PayPal account, and go to the Resolution Center to see the details of our decision."

Siis mitä? Mistä ihmeen vastauksesta viesti oikein puhui? Enhän ollut käynyt PayPalissa tekemässä muuta kuin katsomassa mikä ihmeen ongelma siellä oli ja viikkoakaan ei ollut vielä kulunut. Heti perään sain uuden sähköpostin.

"We recently noticed an issue with your account. What's the problem?
We need a little bit more information about some money you recently received or withdrew.

Case ID Number: XXX

Because of this issue, your account has been permanently limited. We understand this may be frustrating and inconvenient but you'll still be able to see your transaction history for a limited time.

You can get more details about your account limitation in the Resolution Center. For more information, please contact us and we'll do our best to help.

You'll be able to withdraw money from your account within 180 days. We'll email you when it's available. We just want to make sure that you have money in your account to cover any payment reversals."



PayPal-tilini siis jäädytettiin tuon "petoksen" vuoksi. Ostajan rahat oli vedetty pois ja koska olin ehtinyt tehdä pienen ostoksen ennen jäädytystä, niin tilini meni miinukselle.


Päivän päästä tuli uusi sähköposti PayPalilta.


"We routinely review account activity in the PayPal system. When we reviewed your account, we noticed that your activity violates some of the agreements you have with us.
Because of this, we’ve limited your accounts and can no longer offer our services to you. You’ll still be able to log in to view your transaction history, but you won’t be able to send or receive payment.

What’s the problem?

You're only allowed to have one personal and one business account. In addition, we noticed one or more of the following problems:

 1. You provided information that we believe was false, inaccurate, or misleading; or
 2. You sent or received money that was potentially related to fraudulent activity; or
 3. You have more than one account with a negative balance; or
 4. You are in violation of the User Agreement, the Commercial Entity Agreement, the Acceptable Use Policy, or another agreement you have with PayPal.

Our decision was based on terms outlined in these agreements.
What to do next?

As allowed under the User Agreement, we’ll hold the money in your account for 180 days . We’ll use your balance to reimburse buyers who file claims, chargebacks, or any other reversals against you.  Before we reimburse the buyer, in most cases, you’ll have a chance to respond to the claim, chargeback, or reversal.

We’ll send you an email letting you know when you can withdraw money from your accounts."


Eli PayPalin mukaan olen rikollinen, sillä "yritin petosta" heidän asiakasta kohtaan ja tilini meni miinukselle koska PayPal veti rahat tililtäni sen jälkeen kun olin itse tehnyt ostoksen. Hieman vereni kuohui.
Valitin asiasta ja selitin miksi tilini meni miinukselle ja selitin miten ostaja oli yrittänyt saada minulta tuotteen ilmaiseksi syyttämällä minua petoksesta, mutta valitukseni hylättiin. Olin ja pysyn rikollisena.

Haistakoon kukkanen koko PayPal. Tosin arvatkaapa mitä muuta kivaa tuon johdannaisena tapahtui. En pysty enää koskaan käyttämään mitään verkkokauppaa, joka on edes jotenkin kytköksissä PayPaliin. Sillä tiedot tarkistetaan PayPalista ja siellä minä killun mustalla listalla. En tiedä vielä sitä että tarkistetaanko sieltä ainoastaan luottokortin numero vaiko aivan kaikki henkilötiedot, mutta tähän mennessä olen aina joutunut pyytämään jotakuta muuta tilamaan tuotetta minulle jos olen kivaa löytänyt. Seuraavan kerran kun aion tehdä ostoksia netissä, niin minun pitää kokeilla S-pankin luottokorttia. Toivon mukaan saan sillä hoidettua ostokset. Se on niin aikaa vievää löytää joku ystävä, jolla olisi halua lainata minulle tarpeeksi limittiä sisältävää luottokorttia. Ja minua pelottaa laittaa heidän korttinsa netin vaaroille alttiiksi. Hehän ovat ystäviäni.

Siitä olen tyytyväinen että ostaja ei ollut ilmeisesti älynnyt eri aikavyöhykkeiden vaikutusta ja näin ollen oli sitten pistänyt petossyytteen vielä silloin kun olin nukkumassa ja posti oli ollut kiinni. Se siitä olisi vielä puuttunut että olisin ehtinyt viedä paketin postiin ennen syytöstä.

2 kommenttia:

Petteri Pyrrö kirjoitti...

Tylyä... Ostajiinkaan ei voi luottaa. Kai ostajalla oli ollut tavoitteena saada molemmat eli tavara ja omat rahat takaisin. Tuo PayPalin reagointi ilman, että olit lähettänyt asiaan vastinetta, hämmentää kyllä suuresti. Ilmeisesti siellä ollaan yliherkkiä kaikkiin tapauksiin, joista on lähetetty negatiivista palautetta.

Uusi tili kehiin uudella identiteetillä ja uusi luottokortti toisesta pankista?

Tiina kirjoitti...

Uuden luottokortin saan kyllä helposti ja jos jätän uuden PayPal-tilin tekemättä niin varmistettavaksi, niin eivät varmasti pysty sillä lailla kytkemäänkään sitä entiseen tiliin.
Tosin tällöin jos päädyn toimimaan myyjänä, joudun lepuuttamaan rahoja PayPalissa kunnes päätän ostaa jostain verkkokaupasta jotain. Entisellä tilillä oli mahdollista siirtää rahoja myös omalle pankkitilille.