keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Kevään treenailua

Sain alkuvuodesta aikaiseksi aloittaa taas pitkän tauon jälkeen tankotanssin. Minähän jouduin keskeyttämään lajin harjoittelun pari vuotta sitten leukaleikkauksen vuoksi. Varmistaakseni että leuka ehtii parantua edes jonkin verran pidin reilun puolen vuoden tauon. Huonoksi onnekseni sen puolen vuoden aikana minulla todettiin ongelmia kilpirauhasessa ja jouduin uuteen leikkaukseen joka katkaisi treenin aloittelun jälleen.
Aloittelin lajia taas pari kuukautta leikkauksen jälkeen, mutta kesän painaessa päälle ei harjoittelu ottanut tuulta purjeisiin. Lisäksi kilpirauhanen ei ollut vielä toipunut kunnolla ja se aiheutti omia haasteita.
Joulukuussa aloin jo tuntemaan itseni sen verran kunnossa olevaksi että tammikuussa aloitin treenaamisen. Ensimmäisten kuukauksien aikana yritin totutella lajiin käymällä kevyemmillä tunneilla ja vain maksimissaan pari kertaa viikossa. Vähitellen lisäsin treenimäärää ja nyt olen menossa jo 3-4 tunnin viikkovauhdilla vaikeamman tason tunneilla.


Pahoittelut pitkästä videosta, mutta sitä katsellessa huomasin että se pitää sisällään monia sellaisia liikkeitä, joita harjoittelen tällä hetkellä. Videon lopulla olevan palkintojen jaon aikana tajusin että olen viimeiset vuodet viettänyt lihaksikkaiden vartaloiden parissa. Kauhistelin tässä taannoin sitä miten sairaalloisilta missit näyttivät vartaloissaan joissa ei ollut tippaakaan lihasta. Hoikkuus ei vaadi sitä etteikö olisi lihaksia tahi läskiä. Meidän salilla käy montakin missin mitoissa olevaa tyttöä, joilla ei kuitenkaan ole pömppömasua tai hammastikkukäsivarsia. Heidän vatsansa ovat todellakin timmit ja käsivarsissa näkyy kauniit lihakset eivätkä pakaratkaan roiku.

Nyt kun olen saanut treenit kunnolla käyntiin pitäisi minun alkaa keskittymään ruokavalioon. Onnistuin tauon aikana kerämään vartalooni 10 kiloa ylimääräistä painoa ja siitä olisi kiva päästä eroon. Tosin jostain syystä se tuntuu olevan nyt huomattavasti vaikeampaa kuin aiemmin. Tästä saan luultavasti kiittää puuttuvaa kilpirauhastani. Tämän neljän treenikuukauden aikana olen ehkä onnistunut pudottamaan painoa jopa 1 kilon. Tai miten sen nyt ottaa. Juuri ennen treenauksen alkua huippulukema vaa'assa oli 69 kg ja nyt tämän viimeisen kuukauden aikana se on seilannut 65-68 kilon välillä. Eli olen pudottanut painoa 1-4 kiloa. Joinain päivinä vatsa toimii paremmin ja toisina huonommin. Aika paljon vaikuttaa se mitä olen kulloinkin syönyt.
Minun pitäisi saada ruokavalioni muutettua sellaiseksi että se tukisi kilpirauhaseni toimintaa. Omenaviinietikka, parapähkinät ja kookosöljy tuntuvat auttavat siinä, mutta ainoa heikkous on etten muista niitä juuri ottaa. Pähkinäpussin olen laittanut kotona tietokoneen eteen ja napsinkin niitä silloin tällöin koneella istuessani. Etikka ja öljy olisi minulla tarkoitus ottaa aamuisin, mutta viime aikoina olen lipsunut niiden nauttimisissa. Ehkä pitäisi ryhdistäytyä ja ottaa asiaksi niiden nauttimisen, jos vaikka taas rykäisisivät painonpudotuksen käyntiin.

Lisäksi olen nyt huhtikuun aikana huomannut että treenit sujuvat minulla paremmin, jos paastoan treenipäivinä. Syön kyllä aamulla kunnolla, mutta sitten jätän töissä lounaan väliin. Puoli tuntia ennen treenejä juon proteiinijuoman ja toisen proteiinijuoman vedän vielä heti treenien jälkeen. Tämän jälkeen kotona on odottamassa sitten päivän varsinainen ruoka.

Proteiinijuomat ovatkin oma lukunsa. Vuosia sitten kävin hyvin aktiivisesti kuntosalilla ja silloin tuli aina vedettyä proteiinia kitusiin treenin jälkeen. En vain voinut sietää veteen tehtyä proteiinijuomaa, joten sekoitin sen aina maitoon. Edelleenkään en pysty kuvittelemaan juovani veteen sekoitettua juomaa, joten ainoa vaihtoehtoni on maitovalmisteet. Minkä taas sain itselleni aiheuttamaan pahan ongelman. Treenikamppeet otan mukaani töihin ja töistä lähden sitten suoraan treeneihin. Joutuisin ottamaan maidon aamulla mukaani lämpenemään laukkuuni. Ja sitten sekoittamaan proteiinijuoman töissä ja toisen kerran vielä treenipaikalla. Kuulostaa aivan liian sottaiselta puuhalta minun makuuni.

Ilokseni Valio ja muutkin ruoanvalmistajat ovat laajentaneet valikoimaansa proteiinituotteidensa saralla. Lusikoitavat tuotteet eivät oikein innosta minua kun niiden kanssa joutuu miettimään sitä minne sen likaisen lusikan työntää, mutta juotavat saavat minut hyppimään ilosta.
Valion PROfeel-sarja on laajentunut varmaan parhaiten noista sarjoista. Ja mikä parasta, niin heiltä löytyy proteiinijuoma ilman makeutusaineita. Vaikka yritän välttää turhia hiilihydraatteja, niin haluan kuitenkin oikeaa sokeria makeutuksena tuotteessa kuin tuotteessa.

Valio PROfeel proteiinijuoma (lähde: Valio)
Olin juuri aloittanut proteiinijuomien säännöllisen nauttimisen kun tuli Stockmannin Hullut Päivät. Siellä oli hieman halvemmalla hinnalla myynnissä myös näitä Valion proteiinijuomia ja mikä parasta heillä oli tarjolla myös minttukaakao-makua mitä en ollut mistään muualta löytänyt. Olin taivaassa. Kävin joka päivä hakemassa laatikollisen minttukaakaota ja jemmasin ne kaappiin piiloon. Sieltä sitten aina treeniaamuina nappasin mukaani pari tölkkiä töihin. Tuon minttukaakaon ja tavallisenkin kaakaonkin hyvä puoli on siinä että ne maistuvat hyviltä lämpiminäkin. Minttu itse asiassa aiheuttaa tunteen että juoma olisi viileä.
Vanilja oli minulle makuna pettymys. Se maistui sulaneelle jäätelölle.
Mansikka taas toi mieleeni lapsuudesta mansikkamaidot.
Mango... no, mango on mango.
Maitokahvia en ole maistanut. Vierastan ajatusta huoneenlämpöisestä maitokahvista. Jääkylmä maitokahvi kuulostaa huomattavasti paremmalta.

Uskon kyllä että paino lähtee tippumaan taas jossain vaiheessa. Vaikka vaa'assa ei muutosta juuri näy, niin kyllä se peilissä näkyy. Vatsa on litteämpi ja muualtakin kehosta on löysät häviämässä. Lihakset ovat alkaneet kasvamaan voimakkaasti ja saattaa hyvinkin olla että sen vuoksi ei vaakalukema tunnu pienenevän. Hämmästyksekseni muuten vetäisin viime viikolla päälleni 25" farkut. Kyseiset farkut ostin itselleni kun olin painoluokassa <55 10="" asti="" auki.="" edes="" en="" ett="" h="" haaveilla="" hieman="" in="" j="" ja="" kg.="" kg="" laittamisesta.="" lle="" minun="" mutta="" n="" nappikin="" ne="" niiden="" niit="" nostettua="" nyt="" olihan="" olisi="" ollut="" p="" painaessani="" reisiin="" saanut="" sanotaanko="" silloin="" sitten="" tiukat="" turha="" vaaksan="" vuotta="">On ne lihakset ja läski ihmeellinen asia koostumukseltaan.
Lähetä kommentti