perjantai 7. lokakuuta 2011

Olympus Pen E-PL1

Mulla on kamera. Mulla on ikioma pikkuinen järkkäri. Ja minä en osaa käyttää sitä... vielä.

Pari viikkoa sitten kuvasin pienen pientä söpöä löytökoiraani, kun huomasin että pokkarini ei suostu tekemään tarkennusta vaan haluaa heti laukaista kuvan. Onneksi kyseessä oli vain väliaikainen häiriö, mutta kyllä se vain laittaa miettimään josko olisi aika hankkia uusi kamera.

Ystäväni ovat yrittäneet jo pidemmän aikaa saada ostamaan järkkäriä ja yksi oli jopa valmis antamaan minulle oman vanhan kameransa lahjaksi. Kieltäydyin kohteliaasti siitä kamerasta. Hukkaanhan sellainen ammattikäyttöön tarkoitettu kamera olisi mennyt minun käsissäni.

Viikko sitten selasin Hullujen Päivien kuvastoa ja silmäni pongasivat Olympuksen Pen E-PL1 -mikrojärjestelmäkameran hintaan 249 €. Hieman alkoi kamera kutkuttamaan ja merkkasinkin sen ostoslistaani.
Tosin seuraavana päivänä sain eteeni Expert Expon kuvaston ja mikäs se siellä killitti. Niinpä niin, samainen kamera, mutta korkeammalla hinnalla. Exposta sen olisi saanut omaksi hintaan 369 €, jolloin settiin kuului myös perusobjektiivin lisäksi 40-150 mm objektiivi. Voi sitä tuskaa kun mietin kumman setin haluan.
Päädyin Expon settiin. Yksinään tuon ylimääräisen objektiivin olisin saanut hintaan 179 € (ovh. 349 €) Rajala Pro Shopista, joten säästöä tuli ihan mukavasti ja varmastikaan en olisi toista objektiivia raaskinut ostaa aikoihin.

Olen saanut nyt sitten viikon verran leikkiä tuolla kameralla ja räpsinyt muutaman hassun kuvankin. Ja paino sanalla RÄPSINYT. En todellakaan osaa vielä ottaa kuvia tuolla.

Ilmoitin ystävilleni etteivät enää esittelisi minulle kameroita, kun nyt minun on upouusi kamera ja juuri sellainen mikä minun taidoilleni sopii. Siitä seurasi pitkä hiljaisuus ja kysymys millaisen kameran oikein ostit. Mainittuani kameran nimen, seurasi vielä pitempi hiljaisuus. Ensimmäinen kommentti, joka tuli oli: "Sun pitää hankkia siihen VF-2... Joo ja sen jälkeen tämä ja tämä adapteri, niin saat sen ja tuon merkin objektiivit käytettäväksesi." Aargh! No, hyvä... eivät sentään haukkuneet kameraa lyttyyn, vaan näkivät siinä potentiaalia.

Kiusaksenne tässä on muutama minun ottama kuva automaatti-asetuksilla.

Viikin apina

Perusobjektiivin etäisin asento

Perusobjektiivin lähin asento. Tarkennus meni hieman huti.

Lisäobjektiivin etäisin asento. Niin se tarkennus...

Lisäobjektiivin lähin asento

Perusobjektiivi
P.S. Se mun löytökoira oli hoidossani vain vuorokauden. Sen jälkeen vein sen löytöeläintaloon mistä parin päivän päästä omistaja kävi noutamassa sen.

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Hirviän kauhian kamalasti minua houkutteli tuo sama kamera. Päätin jättää kuitenkin väliin, vedoten siihen, että oikeaa tarvetta sille ei ole.

Tiina kirjoitti...

Ja varmasti päätöstäsi helpotti myös se että sinulla on jo loistava järkkäri ja siihen kunnon valikoima objektiiveja. :)

E-PL1 on jo vanha malli, mutta minun leikkeihini se on täysin sopivan hintainen. Jos huomaan tulevani sillä loistavaksi kuvaajaksi, niin sitten voin harkita uudempia malleja.