keskiviikko 23. huhtikuuta 2008

Sampo pankki nöyrtyy viimeinkin

Vihdoin ja viimein Sampo pankki hyvittää mokia kaikille asiakkailleen. Ne, joilla ei mitään ongelmia ole ollut, ovat varmasti tyytyväisiä 4 kuukauden palvelumaksujen poistumiseen. Itsekin olisin varmaan ollut tyytyväinen ellei viime aikoina olisi alkanut tulla hämäriä maksumerkintöjä tileille. Lainoista peritään jotain ihmemaksuja ja suoraveloitukseenkin on tullut jokin outo pikkusumma, jonka luulin aluksi olevan luottokorttilasku, mutta tili- ja viitenumerot eivät täsmää. Lisäksi en onnistunut tilaamaan piilareita netin kautta vaan jouduin loppujen lopuksi käymään ostamassa ne liikkeestä kalliimmalla.
 
Meillä käynnistyy pankinvaihto-operaatio tänään saatuani listan mitä minun pitää tehdä siirron eteen. Ja parin viikon päästä, jos mitään ongelmia ei ole, ovat meidän rahaliikenteemme toisessa pankissa. Tosin mitä luultavimmin meidät lasketaan edelleenkin Sampo pankin asiakkaiksi hyvinkin pitkään, sillä miinuksilla olevia rahastoja ei haluaisi ruveta tyhjentämään tässä vaiheessa.
 
Olen tässä viimeisen viikon ajan pohtinut mikä saisi minut pysymään Sampo pankin asiakkaana. Aika paljon vaadittaisiin pankilta tehtävää luottamukseni takaisin saamiseksi.
Mitkään palvelumaksuhyvitykset eivät siihen riitä, vaan tarvitaan selkeää dokumenttia että järjestelmä on nykyään turvallisempi ja kaikinpuolin käytettävämpi kuin mitä se oli pääsiäisen jälkeen.
Eli tarvitaan tietoturva-auditointia useampaan otteeseen varmentamaan kaikki tehdyt korjaukset ja se pitää tehdä jonkun ulkopuolisen yhtiön toimesta, pankin omat tai intialaiset offshore-tyypit eivät riitä. (En ole rasisti, mutta suomalaisten mieliin on vuosikymmeniä iskostettu ajatus että vain kotimainen on parasta laatua.)
Lisäksi jonkun pitäisi käydä läpi entisen järjestelmän toiminnot ja verrata niitä uuten järjestelmään sekä tuoda vanhasta järjestelmästä ne paremmat toiminnot uuteen järjestelmään. Nythän tämä toiminto tuntuu olevan siten että sitä mukaa kun asiakkaat valittavat jostain toiminnosta, niin ne korjataan. Omalla kohdallani pari raportoimaani ongelmaa on järjestelmässä jo korjattukin. Enempää en kuitenkaan ala heille tekemään ilmaista testausta, hankkikoot omat testaajansa tekemään tuota hommaa tai voisinhan minä lähettää heille laskun heidän järjestelmän testaukseen käyttämästäni ajasta.
Lähetä kommentti